Монгол улсын гадаад худалдаанд Гравитацын загвар ашиглан шинжилгээ хийх, тэр дундаа манай улсын гадаад худалдааны гол түнш болох Хятад улстай хийж буй гадаад худалдааны өнөөгийн байдал ямар байгаа, цаашид тус улстай хийх гадаад худалдааг нэмэгдүүлэх боломж байгаа эсхийг судлах явал юм. Судалгааны зорилго нь
• Монгол улсын гадаад худалдааны динамикт шинжилгээ хийх
• Гравитацын загвараар гадаад худалдааг загварчлан, үнэлэлт өгөх
• Хятад болон Монгол улсуудын хооронд хийгдэж буй гадаад худалдаанд тулгамдаж буй асуудлууд, тэдгээрийг шийдвэрлэх боломжийг судлах
• Хоёр улсын хооронд хийгдэж буй гадаад худалдааны цаашдийн чиг хандлага, нэмэгдүүлэх боломжийг судлах
Ач холбогдол :
Энэхүү судалгааг шинжлэх ухааны үндэслэлтэйгээр хийж гүйцэтгэснээр манай улсын гадаад худалдаа, тэр дундаа гадаад худалдааны гол түнш болох Хятад улстай хийж буй гадаад худалдааны өнөөгийн байдал, түүнд тулгамдаж буй асуудлуудыг нээн илрүүлсэнээр гадаад худалдааны бараа эргэлтийг цаашид нэмэгдүүлэх боломж бүрднэ.
Судлах болсон шалтгаан :
Манай улсын гадаад худалдааны үйл ажиллагаа дэлхий нийтэд мөрдөгддөг дүрэм, журамын дагуу явагдаж эхлээд нэлээдгүй хугацаа өнгөрч гадаад худалдааг үнэлж дүгнэх арга зүй тодорхой хэмжээнд хөгжсөн ч олон улсын практикт сүүлийн үед түгээмэл ашиглагдах болсон илүү нарийн, үр дүнтэй аргачлалуудыг гадаад худалдаанд дүн шинжилгээ хийхэд өргөн ашиглах шаардлага тулгарч байгаа юм. Үүнтэй уялдан дүн шинжилгээний үйл явцын хамрах хүрээ, агуулга, чанарыг сайжруулах, олон улсын жишигт хүргэх шаардлага бидний өмнө зүй ёсоор бий болж байна.
Монгол хэл дээр:
БНХАУ-ын Ерөнхийлөгч Ши Жиньпин 2014 оны 9-р сарын 11-ний өдөр БНХАУ, ОХУ, Монгол Улсын төрийн тэргүүн нарын уулзалтад оролцож, Хятадын Торгоны замын эдийн засгийн бүсийг хөгжүүлэх саналыг дэвшүүлэв. Торгоны зам эдийн засгийн бүс нь Орос Европыг Яатын төмөр замаар, Монголын тал хээртэй автозамаар холбогдож, эдгээр гурван орны хөгжил нь манай эдийн засгийн коридороос бий болно. Энэхүү саналыг ОХУ, МУ дэмжиж байгаа. Энэхүү судалгааны зорилго нь Монгол улсын гадаад худалдаанд Гравитацын загвар ашиглан шинжилгээ хийх, тэр дундаа манай улсын гадаад худалдааны гол түнш болох Хятад улстай хийж буй гадаад худалдааны өнөөгийн байдал ямар байгаа, цаашид тус улстай хийх гадаад худалдааг нэмэгдүүлэх боломж байгаа эсхийг судлах явал юм. Судалгааны зорилго нь
• Монгол улсын гадаад худалдааны динамикт шинжилгээ хийх
• Гравитацын загвараар гадаад худалдааг загварчлан, үнэлэлт өгөх
• Хятад болон Монгол улсуудын хооронд хийгдэж буй гадаад худалдаанд тулгамдаж буй асуудлууд, тэдгээрийг шийдвэрлэх боломжийг судлах
• Хоёр улсын хооронд хийгдэж буй гадаад худалдааны цаашдийн чиг хандлага, нэмэгдүүлэх боломжийг судлах
Ач холбогдол :
Энэхүү судалгааг шинжлэх ухааны үндэслэлтэйгээр хийж гүйцэтгэснээр манай улсын гадаад худалдаа, тэр дундаа гадаад худалдааны гол түнш болох Хятад улстай хийж буй гадаад худалдааны өнөөгийн байдал, түүнд тулгамдаж буй асуудлуудыг нээн илрүүлсэнээр гадаад худалдааны бараа эргэлтийг цаашид нэмэгдүүлэх боломж бүрднэ.
Судлах болсон шалтгаан :
Манай улсын гадаад худалдааны үйл ажиллагаа дэлхий нийтэд мөрдөгддөг дүрэм, журамын дагуу явагдаж эхлээд нэлээдгүй хугацаа өнгөрч гадаад худалдааг үнэлж дүгнэх арга зүй тодорхой хэмжээнд хөгжсөн ч олон улсын практикт сүүлийн үед түгээмэл ашиглагдах болсон илүү нарийн, үр дүнтэй аргачлалуудыг гадаад худалдаанд дүн шинжилгээ хийхэд өргөн ашиглах шаардлага тулгарч байгаа юм. Үүнтэй уялдан дүн шинжилгээний үйл явцын хамрах хүрээ, агуулга, чанарыг сайжруулах, олон улсын жишигт хүргэх шаардлага бидний өмнө зүй ёсоор бий болж байна.
Боловсролын доктор(PhD)
Бүтээлийн тоо : 1
Ишлэгдсэн тоо : 0